وبلاگ

صرافی مشتقه بستری است که در آن می‌توانید معاملات بازار مشتق ارزهای دیجیتال را انجام…
صرافی مشتقه
فهرست مطالب
اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

صرافی مشتقه چیست؟ همه چیز در مورد این صرافی‌ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

صرافی مشتقه بستری است که در آن می‌توانید معاملات بازار مشتق ارزهای دیجیتال را انجام دهید. مشتقات قابل معامله در بورس عمدتاً شامل معامله‌ی اختیار و قراردادهای آتی است.

 

بازار سهام پر از افرادیست که قیمت همه‌چیز را می‌دانند ولی ارزش هیچ‌چیز را نمی‌دانند.

فیلیپ فیشر

مشتقات رمزنگاری، قراردادهای ثانویه یا ابزارهای مالی هستند که ارزش خود را از یک دارایی اساسی اولیه به دست می‌آورند. در مورد بازار ارزهای دیجیتال، دارایی اصلی یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین خواهد بود. در صرافی مشتقه شما می‌توانید از اهرم استفاده کنید و با مبلغی حدود ۱۲۵ برابر پول خودتان معامله کنید. به بیان ساده‌تر شما با استفاده از اهرم از صرافی پول قرض می‌گیرید و معامله‌ی خود را انجام می‌دهید. البته باید توجه داشته باشید که با افزایش اهرم، ریسک معاملات شما نیز بالا می‌رود.

 تفاوت بازارهای مشتق ارز دیجیتال با بازار معمولی چیست؟

بازار معمولی بیت کوین به معامله‌گران امکان خرید و فروش بیت کوین را در هر زمان می‌دهد، اما با محدودیت‌های خاصی نیز همراه است. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران تنها زمانی می‌توانند درآمد کسب کنند که قیمت بیت کوین افزایش یابد.

 تفاوت بازارهای مشتق

اگر قیمت کاهش یابد، هر کسی که بیت کوین را در اختیار دارد ضرر خواهد کرد؛ اما در بازارهای مشتق ارز دیجیتال کاربران می‌توانند از کاهش قیمت بیت کوین نیز سود ببرند (با استفاده از باز کردن موقعیت شورت Short).

چگونه مشتقات رمزنگاری را معامله کنیم؟

با استفاده از صرافی مشتقه می‌توانید به معاملات مشتقات رمزنگاری شده بپردازید. برای درک بهتر معامله در این صرافی‌ها به مثال زیر توجه کنید:

معامله ی مشتقات رمزنگاری

به عنوان مثال، قیمت بیت کوین ۱۰۰۰۰ دلار است و شما حدس می‌زنید که این قیمت افزایش می‌یابد. طرف مقابل شما شرط می‌بندد که این قیمت کاهش یابد. اگر تا زمان تسویه قرارداد، قیمت به ۱۱۰۰۰ دلار برسد، معامله‌گر مخالف، ۱۰۰۰ دلار به شما پرداخت خواهد کرد. اگر قیمت به ۹۰۰۰ دلار برسد، شما باید ۱۰۰۰ دلار به طرف مقابل بپردازید. همان‌طور که می‌بینید، از طریق چنین معامله ‌یا قراردادی، یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار می‌تواند حتی زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، بدون داشتن مالکیت دارایی پایه، درآمد کسب کند. در نهایت شما می‌توانید این معاملات را در بستر صرافی مشتقه انجام دهید.

محبوب‌ترین مشتقات رمزنگاری چیست؟

محبوب‌ترین مشتقات رمزنگاری

محبوب‌ترین مشتقات در صنعت ارزهای دیجیتال، قراردادهای آتی، اختیار معامله و قراردادهای دائمی هستند.

قرارداد آتی ارز دیجیتال چیست؟

برای درک بهتر این نوع قرارداد سراغ بیت کوین می‌رویم. قرارداد آتی بیت کوین صرفاً یک قرارداد یا توافق بین دو طرف برای خرید و فروش بیت کوین با قیمت معین در یک تاریخ مشخص در آینده است (به همین علت به آن آتی می‌گویند).

قرارداد آتی ارز دیجیتال

با این حال، هیچ یک از طرفین ملزم به نگهداری دارایی اصلی، یعنی بیت کوین نیستند. آنچه قراردادهای آتی را از سایر ابزارهای مشتق ارز دیجیتال متمایز می‌کند، تاریخ تسویه خاص است.

سخن پایانی

همانطور که دیدید در این مطلب تمام ویژگی ها و موارد مربوط به صرافی مشتقه را بررسی کردیم. با استفاده از صرافی‌ مشتقه می‌توانید به معاملات مشتقات رمزنگاری شده بپردازید. همچنین در دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال، آموزش‌های اولیه این بازار را آموزش داده‌ایم. اگر نیاز به مشاوره ی مالی یا اطلاعات بیشتر در خصوص بازارهای مالی یا سوالی در مورد دوره های حامی آکادمی دارید، با تیم ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا Peer-to-Peer (P2P) چیست؟

صرافی غیر متمرکز چیست؟ همه چیز در مورد این صرافی‌ها

 

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید