وبلاگ

  شان ویلیامز بیت‌کوین اصلی ترین ارزدیجیتال در بین هزاران ارزدیجیتال غیرمتمرکز است و نیمی…
ارزهای دیجیتال
فهرست مطالب
اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

پرریسک‌ترین سرمایه‌گذاری سال

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

شان ویلیامز

بیت‌کوین اصلی ترین ارزدیجیتال در بین هزاران ارزدیجیتال غیرمتمرکز است و نیمی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد. اما رشد شدید قیمت بیت‌کوین هیچ مبنای منطقی ندارد.

 

اگر به سایت‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مراجعه کنید طرفداران بیت‌کوین به عوامل مختلفی که سبب رشد قیمت این ارز دیجیتالی شده اشاره کرده‌اند و تعداد زیاد افرادی که چنین دیدگاه مثبتی درباره افق بازار این ارز دیجیتالی دارند بسیاری از کارشناسان را متقاعد کرده‌اند که رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

 

اما از دید من مزیت‌هایی که برای بیت‌کوین مطرح شده، به هیچ‌وجه منحصربه ‌فرد نیستند و آنچه در بازار بیت‌کوین و برخی دیگر از ارزهای دیجیتالی که قیمت‌شان رشد کرده مشاهده می‌شود، حاصل هیجان و سفته ‌بازی است. در ادامه به سه علت این دیدگاه اشاره می‌کنم.

 

طرفداران بیت‌کوین اغلب می‌گویند کمیاب بودن این ارز و دشوار شدن استخراج آن یک عامل رشد قیمت‌هاست زیرا علم اقتصاد به ما می‌گوید وقتی تقاضا بالا و عرضه کم است قیمت‌ها بالا می‌رود. اما واقعیت این است که بیت‌کوین یک کالای فیزیکی با عرضه محدود نیست.

 

سقف ۲۱ میلیون یعنی حداکثر تعداد بیت‌کوین‌های قابل استخراج، با تغییر کدها قابل حذف شدن است. طلا یک کالای کمیاب محسوب می‌شود. زیرا نمی‌توان بیش از طلایی که در معادن جهان وجود دارد، استخراج کرد. اما این امر درباره بیت‌کوین صادق نیست. احساس کمیاب بودن یک عامل ارزشمند تلقی شدن بیت‌کوین است.

 

موضوع بعدی این است که گفته می‌شود آینده صنعت پرداخت جهان به بیت‌کوین تعلق دارد. این امر هم یک دیدگاه غیردقیق است و اساسا امکان تبدیل شدن بیت‌کوین به تنها ابزار پرداخت در جهان وجود ندارد. اگر چه تعداد کسب‌وکارهایی که بیت‌کوین را به‌عنوان ابزار پرداخت می‌پذیرند، در حال افزایش است، اما درصد کسب‌وکارهایی که چنین تمایلی دارند بسیار اندک است.

 

در ایالات‌متحده تنها ۲۳۰۰ کسب‌وکار بیت‌کوین را به‌عنوان ابزار پرداخت قبول کرده‌اند و این تعداد در برابر ۵/ ۳۲ میلیون کسب‌وکار فعال در آمریکا رقمی ناچیز است. نکته مهم دیگر این است که ۴۰ درصد بیت‌کوین‌های استخراج شده در دست سرمایه‌گذاران است و در گردش نیست. به این ترتیب تنها ۲/ ۱۱ میلیون بیت‌کوین برای تراکنش‌ها وجود دارد. ارزش این بیت‌کوین‌ها حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است و سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی جهان ۱۴۲ هزار میلیارد دلار بود.

 

سومین نکته این است که بیت‌کوین ذخیره ارزش نیست. صرف نظر از اینکه طرفداران بیت‌کوین به چه میزان مایلند این ارز را با طلا مقایسه کنند و آن را جایگزین آن بدانند، بیت‌کوین هرگز یک ذخیره ارزش نخواهد بود. دارایی‌هایی که ذخیره ارزش هستند با ارزهای ملی رابطه قابل تعریف و مشخص دارند و برعکس بیت‌کوین تا این اندازه بی‌ثبات نیستند. برای مثال طلا با دلار آمریکا ارتباطی مشخص دارد و کمیاب بودن آن سبب شده ذخیره ارزش باشد.

 

طرفداران بیت‌کوین مایلند همه تصور کنند رشد عرضه پول از سوی بانک‌مرکزی و دولت آمریکا سبب رشد قیمت بیت‌کوین می‌شود اما این ارتباط تنها در صورتی می‌توانست وجود داشته باشد که بین بیت‌کوین و دلار یا بانک‌مرکزی ارتباطی معنادار وجود داشته باشد.

 

به این ترتیب سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین خطرناک است و رشد قیمت‌ها حاصل احساسات زودگذر، تحلیل‌های تکنیکال، القای حس کمیاب بودن و پیش‌بینی‌هایی است که درباره رشد قیمت‌ها مطرح شده است.

امتیاز شما

6 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام . لطفا بفرمائید در صورت وقوع جنگ چه تاثیری روی بازار رمز ارزها داره ؟ آیا مثل طلا گرون میشه یا خیر ؟
    ممنون

    • سلام
      اخیرا دارایی های دیجیتال با بازارهای سنتی مثل طلا همبستگی پیدا کرده است در نتیجه می تواند تاثیر گذار باشد.

  • حتی اگه 1% هم میشود سقف 21 میلیونی بیت کوین برداشت هیچ وقت قیمت بیت به 1000 دلار هم نمی رسید

  • پاسخ به اولین صحبت خانم ویلیامز
    ۱- در مورد سفته بازی و بالا رفتن بدون منطق قیمت بیت کوین:حرف های ایشون کمی درسته و بیشتر غلط! به نظر من الان مقبولیت حرف اول رو میزنه و دولت‌ها ذاتا دوست دارن روی همه تراکنش‌ها و دارایی‌ها نظارت داشته باشن، چرا با طلا مقایسه میکنن،من با دلار مقایسه میکنم،مگه دلار پشتوانه داره؟ آمریکا هرچقدر بخواد چاپ میکنه،بیت کوین هم هرچقدر بیشتر ماین بشه،خوب بیت کوین بیشتری به استخراج کننده میده که هزینه تولید بیت کوین از دلار خیلی بیشتره. دوما الان دیگه بیت کوین کاملا یک کلاس دارایی محسوب میشه و غیر قابل انکار شده،چون دارای مقبولیت زیادی هست توی دنیا و تازه شروع کرده.سوما قیمت بیت خیلی مهم نیست الان،چون فعلا ارزهای دیجیتال دارن جای پای خودشون رو کنار کامودیتی ها و نفت و باقی کلاس های دارایی،سفت میکنن،ممکنه قیمت نزولی بشه و روی ۵۰هزار دلار رنج بشه،ولی نابود نمیشه. جابجایی بیت کوین نسبت به طلا خیلی راحت تر هست،نمیشه طلا که از هزار سال پیش کلاس دارایی بوده رو با بیت کوین که ۱۰ سالش بیشتر نیست مقایسه کرد ولی دنیا به سمت دیجیتالی شدن رفته و حالا نوبت این مدل دارایی هست که وارد گود بشه. جبهه گیری قدیمی ها نسبت به این دارایی جالبه،نمی‌خوان قبول کنن ولی به اجبار قبول خوهند کرد،۱۰ یا ۲۰ سال دیگه همين ها با ارز دیجیتال خرید و فروش میکنن که فقط بیت کوین هم تنها نیست، وقتی این افراد در رابطه با ارز دیجیتال شکست رو قبول میکنن دیدنی خواهد بود.
    ۲-گفتن تنها ۲۳۰۰ کسب و کار با بیت کوین معامله میکنن و این رو نقطه‌ ضعف میدونن! ولی با توجه به اینکه بیت کوین تونسته فقط طی ۱۰سال از شروع زندگیش ۲۳۰۰ کسب و کار رو تصرف کنه و روز به روز بیشتر خواهد شد این نقطه ضعف نیست بلکه نقطه قوت.
    ۳- بله بیت کوین ذخیره ارزشش مثل طلا نیست ولی اگه روزی از طلا هم بهتر شد چی؟!
    اینکه رابطه‌ ای با دلار داره یا نه رو نمیدونم ولی به نظرم اگه دلار یک دارایی هست الان ارز دیجیتال هم یک دارایی هست.
    نتیجه:
    معمولا قدیمی ترها دارایی رو قبول دارن که مشهود باشه و قابل لمس
    مگه همه کلاسهای دارایی اول توی دنیا امتحان دادن بعد قبول شدن و بعد به کلاس دارایی تبدیل شدن؟
    اولین معاملات انسان ها،پایاپای بود، بعد به نسبت هر منطقه کالای خاصی مبنای معاملات قرار می‌گرفت مثل نمک! اگه اون زمان کسی میگفت ۱ کیلو طلا میدم و یک کیلو نمک میخوام،شاید بهش میخندیدن و میگفتن نمک رو میشه مصرف کرد ولی طلا به چه دردی میخوره! بعدها که آدم ها پیشرفت گردن با سکه طلا و نقره و مس معاملات انجام میدادن بعدها طلا از همه گران‌بها تر شد و مقبولیت بیشتری به خودش گرفت تا همین الان.
    حالا اسکناس چطور یک کلاس دارایی شد؟ دیگه توی گوگل سرچ کنید.
    در کل هرچقدر جوامع پیشرفته تر میشن به نسبت کلاسهای دارایی ها هم پیشرفت میکنن و بعضی حذف خواهند شد، مثل نمک
    این نظر شخصی منه،ببخشید اگه خطایی داره،درضمن اولین کامنت من هم هست و تازه با این سایت آشنا شدم و ورودی خرداد بورس هستم.ممنون از مطالب خوب شما

  • خوشمان نیامد 🙁 زمانی هم که ریپل دادگاهی شد توی بوق و کرنا کردن که دیگه تمومه و کریپتوکارنسی نابود میشه بعد از ریپل ولی نه تنها ریپل برگشت که میزان اقبال کمپانی های بزرگ برای سرمایه گذاری و یا خرید و فروش محصولات از طریق کریپتو افزایش یافته؛ حالا یه شبه که 32 میلیون کسب وکار نمیتونن درگاه خرید و فروش کریپتو روی محصولاتشون باز کنن، در اون صورت که بیت کوین به قول کیوساکی میره تا چند میلیون دلار؛ توی خبر اخیر از امریکا و بایدن هم بزرگترین ایراد کریپتو رو یکی امکان فرار مالیاتی و دوم تولید کربن معرفی کردن، به نظرم اینکه بگیم کریپتو قابل اتکا نیست به این دلیله که اولا از روند تکنولوژی اطلاع کمی داریم و یا شاید هم سنتی باشیم، یادمه اون موقع که دیجی کالا و بامیلو پا گرفته بودن و رقابت می کردن اکثر بازاری ها می گفتن نههههه غیر ممکنه که مردم اعتماد کنند و اینترنتی خرید کنند ولی بچه های همون بازاری ها الان اومدن و فروشگاه مجازی باز کردن :)) با روند نجنگ :))

  • ارزهای دیجیتال کالای فیزیکی نیستند و منبل مولد اونها هم چندان روشن نیست به نظرم زیاد قابل اتکا نباشند به خصوص در مواقع بحران

دیدگاهتان را بنویسید