وبلاگ

همانطور که برای تبدیل ریال به دلار یا هر ارز دیگری باید به صرافی های…
فهرست مطالب
اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

صرافی ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 14 دقیقه

همانطور که برای تبدیل ریال به دلار یا هر ارز دیگری باید به صرافی های موجود در سطح کشور مراجعه کنید، برای خرید و فروش ارز دیجیتال و تبدیل رمز ارز به پول فیات یا همان پول رایج کشورها نیاز به یک صرافی ارز دیجیتال هست. البته صرافی رمز ارز به صورت آنلاین خدمات خود را ارائه می‌کند؛ زیرا ارز دیجیتال به صورت فیزیکی وجود ندارد.

این خدمات آنلاین اغلب مشابه خدمات کارگزاران بورس است. صرافی خرید ارز دیجیتال مانند کارگزاری‌های بورس، ابزارهایی را برای خرید و فروش جفت ارزها در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله به طور کامل توضیح می‌دهیم که صرافی ارز دیجیتال چیست و انواع آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند. همچنین شما را با مفهوم جفت ارز آشنا می‌کنیم و کمی از کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال می‌گوییم.

صرافی ارز دیجیتال یا Crypto Exchange چیست؟

بستری که بتوان در آن اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) با یکدیگر یا با ارز رایج کشورها (Fiat Money) کرد، صرافی ارز دیجیتال می‌گویند. این بستر می‌تواند یک سایت یا یک اپلیکیشن موبایل یا کامپیوتر باشد.

فرض کنید شما 1 میلیون تومان پول دارید و می‌خواهید با این پول مقداری بیت کوین بخرید. در این شرایط شما باید از طریق یک صرافی، پول خود را به بیت کوین تبدیل کنید. حال تصور کنید شما مقداری بیت کوین دارید و می‌خواهید آن را به ریال تبدیل کنید. در این صورت شما باید در صرافی، بیت کوین خود را بفروشید و به ارزش همان، ریال دریافت کنید. همین شرایط برای زمانی که می‌خواهید بیت کوین خود را تبدیل به اتریوم یا هر رمز ارز دیگری کنید صادق است.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم می‌توانند به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنند و از طریق کمیسیون و کارمزد تراکنش‌ها کسب درآمد کنند. و هم می‌توانند خریدار و فروشنده باشند. یعنی مثلا خود صرافی بیت کوین دارد و شما از خود صرافی بیت کوین می‌خرید. البته در حال حاضر اکثر صرافی با مدل اول کار می‌کنند. بعنی خریدار و فروشنده را به هم متصل می‌کنند و فقط از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کنند.

انواع صرافی‌های ارز دیجیتال

مانند کیف پول ارز دیجیتال که انواع مختلفی مانند گرم و سرد دارد، صرافی هم انواعی دارد. در حال حاضر 5 نوع صرافی رمز ارز داریم که در حال فعالیت هستند. در زیر انواع صرافی ارز دیجیتال را نام بردیم و در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

  • صرافی متمرکز (Centralized Exchange)
  • صرافی غیر متمرکز (Decentralized Exchange)
  • صرافی مشتقه (Derivatives Exchange)
  • صرافی همتا به همتا (Peer to Peer Exchange)
  • صرافی تبدیل فوری  (Instant Exchange)

البته باید بگوییم دو نوع اصلی صرافی ارز دیجیتال، صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز است

صرافی متمرکز

یکی از قدیمی‌ترین بسترها برای معامله در حوزه‌ی کریپتو، صرافی متمرکز ارز دیجیتال یا CEX است. این صرافی‌ها توسط یک شخص ثالث اداره می‌شوند و گزینه‌های معامله کریپتو به کریپتو (جفت ارز) و معامله‌ی پول فیات به کریپتو (پول‌های رایج در دنیا با ارز دیجیتال) را ارائه می‌دهند.

CEX مکانی است که در آن خریداران با فروشندگان در یک پلتفرم متمرکز معاملات خود را انجام می‌دهند. به بیان دیگر شخص یا شرکت و نهادی، رمز ارزهای شما را مدیریت کرده و مسئول آن‌ها است. از مزایای این نوع از صرافی ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری عالی و سرعت بالای ثبت نام و شروع معامله (در بسیاری از این صرافی‌ها می‌توانید با یک ایمیل و ثبت نامی ساده به معامله بپردازید)
  • استفاده از دفترهای سفارش (Order book) برای معاملات
  • امکان استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال (نمودار، اندیکاتور، اسیلاتور و …) وجود دارد
  • خدمات و پشتیبانی مشتریان
  • حجم بالای معاملات و نقدینگی
  • پشتیبانی از پول فیات برای انجام معاملات
  • ارائه‌ی خدمات اضافی مانند عرضه اولیه صرافی یا IEO

برخی از این پلتفرم‌های معاملاتی، مانند Stormgain یا XCOEX در بحث حجم معاملات و نقدینگی گامی فراتر برداشته‌اند و خدمات تجمیع کننده‌ی نقدینگی (DEX Aggregation) را ارائه می‌دهند، فرآیندی که طی آن سفارش‌های خرید و فروش از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و در نتیجه قیمت‌هایی نزدیک به میانگین بازار را با حداقل اسپرد (تقاوت میان بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش) به معامله‌گران ارائه می‌دهد.

مانند هر چیز دیگری، این صرافی ارز دیجیتال با وجود مزایای زیادی که دارد، معایبی هم دارد. ازجمله معایب این صرافی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم مالکیت کلیدهای خصوصی
  • امکان هک شدن داده‌ها و اطلاعات کاربران به دلیل حضور شخص ثالث

کلید خصوصی در اختیار شخص یا نهادی است که صرافی متمرکز را اداره می‌کند. در این پلتفرم‌ها شما به کلید خصوصی خود دسترسی ندارید که می‌تواند خطراتی را برای دارایی‌هایتان ایجاد کند.

همان‌طور که می‌دانید تعداد زیادی صرافی متمرکز و معتبر وجود دارد که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار هستند. ازجمله محبوب‌ترین و بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز می‌توان به بایننس (Binanceکوینکس (Coinexکوکوین (Kucoinنوبیتکس (Nobitexاوکی اکسچنج (OK-EX) اشاره کرد.

صرافی غیرمتمرکز:

هدف از ایجاد بلاکچین، فراهم کردن یک بستر امن و غیرمتمرکز بود؛ اما صرافی‌های متمرکز از این هدف دور بودند و در نتیجه صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز پدیدار شدند که به اختصار DEX نامیده می‌شوند. در DEX یا همان صرافی غیرمتمرکز هیچ شخص یا شرکتی مسئول دارایی‌ها نیست و معاملات در این بستر با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند.

از آنجایی که پیشرفته‌ترین بلاک چین با بیشترین تعداد توکن، توکن‌های ERC-20 اتریوم است، اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز با استفاده از اتریوم و قراردادهای هوشمند آن کار می‌کنند.

صرافی غیرمتمرکز نیز مانند صرافی متمرکز دارای معایب و مزایایی هست. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت این صرافی، امنیت بالای معاملات به دلیل وجود قراردادهای هوشمند و عدم حضور شخص ثالث است. امکان تعطیلی این پلتفرم‌ها به علت حضور نداشتن شخص ثالث و عدم دخالت ارگان‌ها و دولت‌ها، وجود ندارد.

از آنجایی که بستر غیرمتمرکز بسیار شبیه بلاکچین است، بنابراین همان مزیت‌های بلاکچین را در خود دارد؛ اما بهتر است نگاهی به معایب این صرافی‌ها بی اندازیم. در این پلتفرم‌ها فقط می‌توانید ارز های دیجیتال را با هم مبادله کنید؛ یعنی نمی‌توانید با پول فیات (مانند ریال، دلار، یورو و …) اقدام به معامله کنید. حجم کم معاملات و نقدینگی، سرعت پایین تراکنش‌ها، رابط کاربری ضعیف و عدم پشتیبانی از مشتری‌ها از دیگر معایب صرافی ارز دیجتال غیرمتمرکز هستند.

مشاهده کردید که هر دو صرافی معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند و این شما هستید که باید با توجه به نیازتان و پس از مطالعات لازم از این بسترهای معاملاتی استفاده کنید. اگر به دنبال بستری امن و هوشمند برای معاملات خود هستید، قطعاً صرافی‌های غیرمتمرکز گزینه‌ی جذابی برای شما است. امروزه صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز زیادی مشغول به فعالیت هستند. ازجمله معروف‌ترین صرافی‌ها می‌توان به بایننس دکس (Binance DEX) و یونی سواپ (Uniswap) اشاره کرد.

صرافی مشتقه:

آخرین فرصت استفاده از صرافی مشتقه است. پس مبادله مشتقات چیست و مزایای استفاده از آن چیست؟ در بازار مشتقه، شما در حال معامله قیمت دارایی پایه هستید، بنابراین می‌توانید از انواع مختلفی از مزایا برای به حداکثر رساندن سود خود در صورت معامله صحیح و موفقیت‌آمیز استفاده کنید. لازم به ذکر است یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های صرافی‌های مشتقه، معاملات با اهرم بالا با ابزارهایی مانند معاملات آتی یا سوآپ دائمی است.

صرافی همتا به همتا:

صرافی‌های ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P خریداران و فروشندگان رمز ارز را به هم متصل می‌کنند. در این روش به جای استفاده از دفترچه سفارش برای جفت کردن سفارش‌های خرید و فروش و کنترل دارایی‌ها، به معامله گران بازار اجازه داده می‌شود تا بدون نیاز به واسطه، برای پردازش تراکنش‌ها مستقیماً با یکدیگر معامله کنند.

در واقع صرافی همتا به همتا مانند وبسایت شیپور یا دیوار است. در این سایت‌ها برای خرید یک کالا، می‌توانید با فروشنده به طور مستقیم مذاکره کنید. البته شما در این سایت‌ها اقدام به خرید و فروش اقلام فیزیکی می‌کنید و برای جابجایی پول، ابتدا کالای خود را دریافت می‌کنید و یا در حضور شاهدین انتقال پول و کالا را انجام می‌دهید. اما ارز دیجیتال یک دارایی غیرفیزیکی است و امکان مبادله پول و رمز ارز به صورت فیزیکی وجود ندارد. از طرفی در این نوع از صرافی ارز دیجیتال امکان دارد شما به عنوان خریدار، در ایران باشید اما فروشنده در آمریکا. در این صورت چگونه باید فروشنده اعتماد کنید که پس از واریز پول، ارز دیجیتال شما را به کیف پول‌تان انتقال خواهد داد؟

صرافی P2P راه حلی برای این مشکل دارد. راه حل به این صورت است که خریدار پول خود را از طریق صرافی به فروشنده منتقل می‌کند. اما تا زمانی که مشتری ارز دیجیتال خود را دریافت نکند و برای صرافی تاییدیه نفرستد، فروشنده به پول‌ها دسترسی نخواهد داشت.

از طرفی امکان امتیاز دهی به فروشنده و خریدار پس از معامله فراهم است. همانطور که شما پس از پیاده شدن از اسنپ، می‌توانید به راننده امتیاز دهید، در اینجا نیز شما پس از اتمام معامله، به فروشنده (یا خریدار) امتیاز می‌دهید. هر چقدر یک فروشنده امتیاز بیشتری داشته باشد، به صدر جدول فروشندگان برتر نزدیک‌تر می‌شود و می‌تواند معاملات بیشتری انجام دهد.

آشنایی با ساخت حساب و احراز هویت در صرافی

برای ساخت حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال، باید ابتدا صرافی موردنظر خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب صرافی آنلاینی که می‌خواهید در آن معاملات خود را انجام دهید، باید مراحل زیر را طی کنید: (دقت داشته باشید که اکثر این مراحل برای صرافی‌های دیجیتال متنوع، یکسان است!)

  1. اگر صرافی موردنظر، ما را تحریم کرده باشد و یا سایت صرافی آنلاین فیلتر شده باشد، لازم است که با استفاده از VPN آی پی ثابت معتبر یا VPS وارد سایت موردنظر شده و بر روی گزینه ثبت‌نام (که می‌تواند به نام Register یا sign up باشد)، کلیک کنید.
  2. اطلاعات موردنیاز را در فیلدهای مربوطه وارد کنید. احتمالاً از شما آدرس ایمیل , یک پسورد قدرتمند از شما در خواست می‌کند.
  3. بعد از تکمیل اطلاعات باید بر روی گزینه تایید قوانین و مقررات کلیک کنید یا تیک بزنید و در نهایت بر روی دکمه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.
  4. در مرحله بعدی ممکن است از شما درخواست واردکردن کد امنیتی، حل کردن پازل یا روش‌های دیگری برای این که متوجه شود، شما یک ربات نیستید، درخواست شود. در این مرحله معمولاً کدی برای بررسی معتبر بودن ایمیل شما به آن ارسال می‌گردد که باید آن را در فیلد مربوطه در سایت صرافی وارد کنید.
  5. در این مرحله ثبت‌نام شما تقریباً تکمیل شده است و نیاز است تا تنظیمات امنیتی را نهایی کنید تا بتوانید بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید.
  6. بعد از این مراحل لازم است تا بر روی گزینه‌ی google verification کلیک نمایید. لازم به ذکر است که برای انجام گوگل وریفیکیشن نیاز است تا اپلیکیشن google authenticator را دانلود و نصب نمایید. شما می‌توانید این نرم‌افزار را از بازار و یا گوگل‌پلی به‌راحتی دانلود و نصب نمایید.
  7. لازم به ذکر است که عملیات گوگل وریفیکیشن چیزی شبیه به گرفتن رمز پویای یک بار مصرف برای ورود به صرافی ارزهای دیجیتال است.
  8. پس از نصب و راه‌اندازی google authenticator، وارد آن شوید تا بتوانید اکانت جدیدی برای خود تعریف کنید. پس از آن بارکدی به شما نمایش داده می‌شود که با اسکن کردن آن می‌توانید وارد صرافی خود (به‌عنوان مثال بایننس) شوید.
  9. پس از این مراحل احتمالاً به ایمیلتان کدی ارسال شود و این اپلیکیشن از شما کد ارسالی را درخواست کند. پس از وارد کردم کد و در صورت درست واردشدن کد می‌توانید دکمه‌ی submit را برنید.

معمولاً پس از طی‌کردن این مراحل ثبت‌نام و احراز هویت شما در صرافی ارز دیجیتال نهایی شده است و می‌توانید به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود بپردازید. همچنین گفتنی است که این مراحل ثبت‌نام و احراز هویت می‌تواند در صرافی‌های مختلف، یکسان نباشد؛ اما مراحل به حد زیادی مشابه هستند.

کارمزد صرافی‌ها چگونه است؟

امروزه که دنیای سرمایه‌گذاری و معاملات در ارزهای دیجیتال تبدیل به یک ترند شده است، نیاز است تا با پیچیدگی‌ها و سختی‌هایش هم آشنا باشید تا بتوانید در این دنیای ارزهای دیجیتال سود کنید. یکی از همین مسائلی که باید در این دنیا به آن دقت و توجه لازم شود انتخاب یک صرافی معتبر با کارمزد پایین است؛ چرا که برای یک تریدر و معامله‌گر حرفه‌ای که روزانه معاملات بسیاری را انجام می‌دهند این کارمزد می‌تواند به‌شدت چشمگیر و زیاد باشد.

لازم به ذکر است که برای صرافی‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی کارمزد داریم. یک تریدر وقتی انواع مختلفی از معاملات را انجام می‌دهد، لازم است بداند که هر نوع معامله کارمزد مخصوص به خود را دارد به‌علاوه اینکه ممکن است این کارمزدها در کوتاه‌مدت و یا بلندمدت تغییر کند به همین سبب نیاز است تا این کارمزدها به طور مرتب بررسی شوند.

لازم به ذکر است که فلسفه‌ی کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال این است که این صرافی‌ها به دلیل خدماتی که می‌دهند باید در مقابلش کارمزدی را دریافت کنند. همچنین این کارمزدها دارای انواع مختلفی مثل کارمزد معاملات، کارمزد مربوط به برداشت از حساب، کارمزدهای وام و اعتبار و… هستند.

آشنایی با مفهوم جفت ارزهای ارز دیجیتال

همان‌طور که می‌دانید تجارت ارز دیجیتال با سایر معاملات بازار مانند سهام یا کالاها متفاوت است؛ درحالی که در بیشتر موارد عملیات تقریباً یکسان است، حتی می‌توانیم از نشانگرها مجدداً استفاده کنیم؛ اما یک تفاوت عمده دارد که در همین ابتدای کار افراد زیادی را به خود مشغول می‌کند. یکی از همین موارد بسیار مهم که در هنگام انجام معاملات ارز دیجیتال بایستی به آن توجه ویژه‌ای شود، آشنایی با جفت ارزها در ارزهای دیجیتال است.

لازم به ذکر است زمانی که شما بخواهید یک ارز دیجیتال را در صرافی‌های مربوطه معامله کنید، از جفت ارز معاملاتی استفاده خواهید کرد. خوب است بدانید، در بیشتر موارد ارز دیجیتالی که بیشترین کاربرد را در این حوزه دارد بیت‌کوین است که همین سبب استفاده اکثریت مردم از آن شده است؛ اما در واقع باید بدانید که جفت ارزهای معاملاتی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید و فقط به بیت‌کوین محدود نخواهد شد.

زمانی که شما ارزش یک ارز دیجیتال را می‌بینید، معمولاً ارزش آن ارز دیجیتال در مقایسه با بیت‌کوین به شما نشان داده می‌شود؛ این بدین معناست که شما چه مقدار از آن ارز دیجیتال را می‌توانید با یک بیت‌کوین به دست آورید.

برای به‌دست‌آوردن میزان ارزشی که یک ارز دیجیتال دارد از جفت ارزها استفاده می‌شود. جفت ارزهای معاملاتی ارزهای دیجیتال با مقایسه هزینه‌های یک ارز با ارز دیجیتال دیگری انجام می‌پذیرد. این در واقع با رفتن به یک فروشگاه و دیدن این که یک محصول چه مقدار ارزش مشخصی دارد تفاوتی چندانی ندارد، اما تنها تفاوتی که در این میان با معاملات ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که بیشتر مردم از چندین ارز برای تراکنش‌های روزمره خود مانند ارزهای دیجیتال استفاده نمی‌کنند.

جفت ارزها زمانی که آن دارایی با یک دارایی دیگر می‌خواهد معامله شود، به تعیین ارزش یک دارایی کمک شایانی می‌کند.

آشنایی با برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال، خریدوفروش ارزهای موردنظر خود را با کارمزد پایین و ویژگی‌های امنیتی قوی، آسان می‌کنند.

هنگام انتخاب بهترین صرافی ارزهای دیجیتال برای نیازهای خود، مهم است که به ارزهای پشتیبانی شده، قیمت‌گذاری، گزینه‌های برداشت و امنیت نگاهی بیندازید. جایی که ما هنگام انتخاب این لیست از بهترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال تمرکز کردیم.

اختصاص دادن سرمایه و خرید بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال می‌تواند در ابتدا به‌شدت پیچیده باشد؛ چرا که این روزها از هر طرف خبرهای زیادی مبنی بر کلاهبرداری و افراد زیادی که سرمایه خود را در خریدوفروش ارزهای دیجیتال ازدست‌داده‌اند، می‌شنویم.

یکی از نگرانی‌هایی که افراد به هنگام ترید و مبادله رمزارزها دارند، میزان امنیت و حفظ حریم شخصی‌شان در این فضا است؛ چرا که برخی تمایل به نگهداری رمزارزهای خود به مدت طولانی و یکی دیگر قصد انجام معاملات زیاد در این فضا را دارند، به همین جهت اغلب برای بهره‌بردن از این مزیت امنیت بالا از صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنند که برخی از بهترین آنها را در ادامه به شما به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

  1. صرافی کوینکس (CoinEx):

صرافی کوینکس تقریباً از اواخر سال 2017 فعالیت خود را در حوزه‌ی رمزارزهای بین‌الملل آغاز کرده است. لازم به ذکر است که به دلیل عدم وجود نگرانی برای تحریم شدن این صرافی، برای ایرانیان به‌عنوان یک صرافی محبوب شناخته شده است. لازم است بدانید که صرافی کوینکس در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده است و در صدها کشور خدمات خود را ارائه می‌دهند.

همچنین از مزایای این صرافی می‌توان به دریافت کارمزد پایین برای معاملات، برخورداری از امکانات و ابزارهای حرفه‌ای برای معامله‌گران و همچنین امکان واریز و برداشت سریع و هماهنگ با بازار جهانی و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

  1. صرافی کوکوین (KuCoin):

KuCoin یک صرافی ارزهای دیجیتال با کارمزد پایین است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد به چندین ویژگی جالب دسترسی داشته باشند. از زمان راه‌اندازی آن در سال 2017، خدمات قابل‌توجهی را ارائه کرده است که شامل معاملات آتی، معاملات حاشیه و ربات‌های معاملاتی قابل تنظیم است. لازم به ذکر است شهرت این صرافی به‌قدری زیاد است که این صرافی خود را به‌عنوان یک صرافی بین‌المللی با دفاتر در سراسر جهان، از سنگاپور تا هنگ‌کنگ، قرار داده است.

از مزایای صرافی کوکوین می‌توان به کارمزد پایین معاملاتی، اعطای وام به کاربران، بالا بودن امنیت این صرافی و کلی مزایای دیگر اشاره کرد.

تأثیر تحریم‌ها بر استفاده از صرافی‌های خارجی

هرازچندگاهی خبری جدید از محدودیت‌های صرافی‌های خارجی برای ما ایرانیان به گوش می‌رسد که این سبب افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران ایرانی در دنیای ارزهای دیجیتال شده است.

ارزهای دیجیتال و رمزارزها به دلیل ماهیت غیرمتمرکزی که دارند قابل تحریم و یا بلوکه شدن نیستند و اعمال برخی تحریم‌ها نیز صرفاً برای صرافی‌های خارجی است که دارای قوانینی بین‌المللی هستند. به همین دلیل بخشی از دارایی افرادی که در این نوع از صرافی‌های خارجی قرار گرفته است، می‌تواند در ریسک بلوکه شدن باشد. به همین دلیل بهتر است که در این زمان به‌جای استفاده از صرافی‌های خارجی از انواع داخلی آنها استفاده کرد تا ریسک ازدست‌دادن دارایی‌تان کاهش یابد. اگرچه امکاناتی که در صرافی‌های داخلی وجود دارد مقایسه با صرافی‌های خارجی بسیار کمتر است؛ اما توجه به این نکته نیز مهم است که اولویت اول نگهداری و حفظ سرمایه است و اولویت بعدی به‌دست‌آوردن سود در این راه.

متأسفانه همچنان هرروزه خبرهای جدیدی مبنی بر بسته و بلوکه شدن حساب‌های ایرانیان در صرافی‌های خارجی می‌رسد و همچنین امکان احراز هویت و ثبت‌نام ایرانیان با توجه به تحریم‌های جدید وجود نخواهد داشت که همین سبب کاهش استفاده ایرانیان از برخی صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی شده است.

برخی از صرافی‌های داخلی

با توجه به اینکه هرروزه تحریم‌های جدیدی علیه ایرانیان به جهت استفاده از صرافی‌های خارجی وضع می‌شود، پیشنهاد می‌شود که از صرافی‌های داخلی استفاده شود. برخی از صرافی‌های داخلی امروزه تمام تلاش خود را می‌کنند تا ویژگی‌ها و امکانات صرافی‌های خارجی را برای شما مهیا کنند. پس این موارد را دست کم نگیرید؛ چرا که از بهترین گزینه‌های پیش رویتان هستند.

برخی از بهترین صرافی‌های داخلی عبارتند از:

  • صرافی آبان تتر
  • صرافی بیت 24
  • صرافی بیت پین
  • صرافی تبدیل

مفهوم مارجین و مارجین کال چیست؟

مارجین کال زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش حساب حاشیه سرمایه‌گذار کمتر از مقدار موردنیاز کارگزار باشد. حساب حاشیه سرمایه‌گذار شامل اوراق بهاداری است که با پول قرض گرفته شده خریداری شده است (معمولاً ترکیبی از پول خود سرمایه‌گذار و پولی که از کارگزار سرمایه‌گذار قرض گرفته شده است).

مارجین کال به طور خاص به تقاضای کارگزار از سرمایه‌گذار برای واریز پول یا اوراق بهادار اضافی به‌حساب اشاره می‌کند تا به حداقل ارزش که به‌عنوان مارجین نگهداری شناخته می‌شود، برسد. مارجین کال معمولاً نشان‌دهنده کاهش ارزش یک یا چند اوراق بهادار در حساب مارجین است. زمانی که مارجین کال رخ می‌دهد، سرمایه‌گذار باید انتخاب کند که یا وجوه اضافی یا اوراق بهادار قابل حاشیه را در حساب واریز کند یا برخی از دارایی‌های نگهداری شده در حساب خود را بفروشد.

زمانی که یک سرمایه‌گذار برای خریدوفروش اوراق بهادار با استفاده از ترکیبی از وجوه خود و پولی که از یک کارگزار قرض گرفته است، پرداخت می‌کند، به آن خرید حاشیه‌ای (مارجین) گفته می‌شود. حقوق صاحبان سهام سرمایه‌گذار در سرمایه‌گذاری برابر باارزش بازار اوراق بهادار منهای مقدار وجوه قرض گرفته شده از کارگزار آنها است.

زمانی که حقوق صاحبان سهام سرمایه‌گذار، به‌عنوان درصدی از کل ارزش بازار اوراق بهادار، کمتر از یک درصد موردنیاز (که مارجین نگهداری نامیده می‌شود) کاهش پیدا می‌کند، مارجین کال ایجاد می‌شود. اگر سرمایه‌گذار توانایی پرداخت مبلغ موردنیاز برای رساندن ارزش پرتفوی خود را به حاشیه نگهداری حساب نداشته باشد، در این صورت ممکن است کارگزار مجبور شود اوراق بهادار موجود در حساب را در بازار نقد کند.

لازم به ذکر است بهترین راه برای یک سرمایه‌گذار برای جلوگیری از مارجین کال، استفاده از دستور توقف محافظ برای محدود کردن زیان ناشی از هر موقعیت سهام، علاوه بر نگه‌داشتن وجه نقد و اوراق بهادار کافی در حساب است.

درباره‌ی قراردادهای هوشمند چه می‌دانید؟

قرارداد هوشمند یک قرارداد خود اجرا است که شرایط توافق بین خریدار و فروشنده به طور مستقیم در خطوط کد نوشته می‌شود. کد و توافق‌نامه‌های موجود در آن در سراسر یک شبکه توزیع شده و غیرمتمرکز بلاک‌چین وجود دارد. لازم به ذکر است کد، اجرا را کنترل می‌کند و تراکنش‌ها قابل‌پیگیری و برگشت‌ناپذیر هستند.

قراردادهای هوشمند امکان انجام معاملات و توافقات قابل‌اعتماد را در میان طرفین ناشناس و ناهمگون بدون نیاز به یک مرجع مرکزی، سیستم قانونی یا مکانیزم اجرایی خارجی فراهم می‌کنند؛ درحالی‌که فناوری بلاک‌چین اساساً به‌عنوان پایه‌ای برای بیت‌کوین در نظر گرفته شده است، اما بسیار فراتر از پشتوانه‌سازی ارز مجازی تکامل‌یافته است.

قراردادهای هوشمند برای اولین‌بار در سال 1994 توسط نیک سابو، دانشمند کامپیوتر آمریکایی که یک ارز مجازی به نام “بیت گلد” را در سال 1998، کاملاً 10 سال قبل از اختراع بیت‌کوین، اختراع کرد، پیشنهاد شد. در واقع، اغلب شایعه می‌شود که سابو ساتوشی ناکاموتو واقعی، مخترع ناشناس بیت‌کوین است که او این موضوع را رد کرده است. سابو قراردادهای هوشمند را به‌عنوان پروتکل‌های تراکنش کامپیوتری تعریف می‌کند که شرایط یک قرارداد را اجرا می‌کنند. او می‌خواست کارکرد روش‌های تراکنش الکترونیکی، مانند POS (نقطه فروش)، را به حوزه دیجیتال گسترش دهد.

سابو در مقاله خود همچنین اجرای قراردادی را برای دارایی‌های مصنوعی مانند مشتقات و اوراق قرضه پیشنهاد کرد. سابو نوشت: “این اوراق بهادار جدید با ترکیب اوراق بهادار (مانند اوراق قرضه) و مشتقات (اختیارات و قراردادهای آتی) به روش‌های مختلف شکل می‌گیرند و همچنین ساختارهای مدت بسیار پیچیده‌ای برای پرداخت‌ها اکنون می‌توانند در قراردادهای استاندارد ساخته شوند و با هزینه‌های مبادله پایین معامله شوند. بسیاری از پیش‌بینی‌های سابو در این مقاله به روش‌هایی که پیش از فناوری بلاک‌چین بودند، به حقیقت پیوستند. به‌عنوان مثال، تجارت مشتقات در حال حاضر بیشتر از طریق شبکه‌های کامپیوتری و با استفاده از ساختارهای اصطلاحی پیچیده انجام می‌شود.

ایردراپ چیست؟!

ایردراپ، در تجارت ارزهای دیجیتال، یک شیرین‌کاری بازاریابی است که شامل ارسال سکه یا توکن به آدرس کیف پول به‌منظور ارتقای آگاهی از یک ارز مجازی جدید است. مقادیر کمی از ارز مجازی جدید به‌صورت رایگان یا در ازای یک سرویس کوچک مانند ریتوییت پست ارسال شده توسط شرکت صادرکننده ارز به کیف پول اعضای فعال جامعه بلاک‌چین ارسال می‌شود.

ایردراپ یک فعالیت تبلیغاتی است که معمولاً توسط استارت‌آپ‌های مبتنی بر بلاک‌چین انجام می‌شود تا به راه‌اندازی یک پروژه ارز مجازی کمک کند. هدف آن گسترش آگاهی در مورد پروژه ارزهای دیجیتال و ترغیب افراد بیشتری به تجارت با آن است که در یک صرافی به‌عنوان عرضه اولیه سکه (ICO) فهرست می‌شود.

لازم به ذکر است ایردراپ‌ها عموماً در وب‌سایت شرکت و همچنین در انجمن‌های ارزهای رمزپایه تبلیغ می‌شود و سکه‌ها یا توکن‌ها فقط برای دارندگان فعلی کیف پول‌های رمزنگاری، معمولاً دارای بیت‌کوین یا اتریوم، ارسال می‌شوند. برای دریافت این هدیه رایگان، ممکن است یک گیرنده نیاز داشته باشد که حداقل مقدار سکه‌های رمزنگاری شده را در کیف پول خود نگه دارد. از طرف دیگر، آنها ممکن است نیاز به انجام یک کار خاص داشته باشند، مانند پست کردن در مورد ارز در یک انجمن رسانه‌های اجتماعی، ارتباط با یک عضو خاص از پروژه بلاک‌چین، یا نوشتن یک پست در وبلاگ.

ایردراپ قانونی هرگز به دنبال سرمایه‌گذاری در ارز نیست، بلکه هدف آن صرفاً تبلیغاتی است. از سوی دیگر، برخی از کلاهبرداری‌های کریپتو شامل ارسال مقادیر بسیار کوچک بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به گیرندگان غیرقانونی می‌شوند که به‌عنوان کلاهبرداری گرد و غبار شناخته می‌شود. کاربران باید همیشه مراقب واریزهای ناخواسته به کیف پول‌های رمزنگاری خود باشند و در دام آن نیفتند.

چرا به خریدوفروش در صرافی‌ها بپردازیم؟

از آنجایی که سرمایه‌گذاران بیش از هر زمان دیگری روی ارزهای رمزپایه صعودی هستند، علاقه به ارز مجازی غیرمتمرکز همچنان رو به افزایش است. برای کسانی که نسبتاً تازه وارد سرمایه‌گذاری هستند، رمزارز می‌تواند دلهره‌آور به نظر برسد. کریپتوکارنسی یک ارز دیجیتال یا مجازی غیرمتمرکز است که با رمزنگاری ایمن شده است و عملاً آن را ضد تقلب می‌کند. لازم به ذکر است که عرضه آن محدود است که به ارزش رمزنگاری کمک می‌کند و تقلبی بودن یا خرج کردن دوبرابر آن را تقریباً غیرممکن می‌کند!

به همین دلایل امروزه بسیاری از افراد برای بدست آوردن سودهای فراوان به سمت خریدوفروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف می‌روند و شاید شما هم یکی از آنها باشید.

جمع‌بندی

امروزه، بیشتر خریدوفروش ارزهای دیجیتال از طریق صرافی ارزهای دیجیتال، بسیار شبیه به بورس اوراق بهادار، صورت می‌گیرد. صرافی واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده بیت‌کوین یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری است. استفاده از صرافی‌های ارزدیجیتال به‌گونه‌ای محبوب شده است که رقابت تنگاتنگی میان انواع صرافی‌ها شکل گرفته است و هرکس با توجه به نیازهای خود و ویژگی‌هایی که آن صرافی دارد، صرافی موردنیاز خود را انتخاب می‌کند. امیدواریم با این مطلب، به شما کمک کرده باشیم بهترین صرافی متناسب با نیازهایتان را پیدا کرده باشید. با سپاس فراوان که وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید و به مطالعه این مقاله پرداختید. اگر سوال و یا تجربه‌ای از صرافی‌های ارز دیجیتال دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید